RD Press release

P R E S S  R E L E A S E

Gallery CHAPLINI, Cologne

RALF DEREICH

7 March – 3 April 2014

CHAPLINI is pleased to announce the opening of Ralf Dereich’s third solo exhibition with new paintings.

When Ralf Dereich describes the process of approaching a new series of works, he often employs linguistic terms: He talks about working in “his own language” and about discovering a “new vocabulary” that he adopts and repeats until it is available to him. Likewise, he reasons the formal reduction in his art with the goal to “express himself as direct as possible”. These parallels to philology are, however, not only to be found in Dereich’s subjective reflections on his own artistic practice, but also in the aesthetic of his new series of paintings.

Similar to a piece of paper that is to be written on, Dereich’s paintings begin at the top left corner of the canvas. From there, a strong blue colour defines each work with different and abstract forms: sometimes they appear statically or arranged, while other times they seem smooth and spontaneous. In spite of these movements, they never exceed the entire picture or completely disengage themselves from their starting position. In the play of reenacting new beginnings, the works’ compositions loose their importance and are instead replaced by an inherent structure. Each canvas is primed with acrylic binder and a much smaller amount of the same blue pigment. Just as the formations of the blue paint, the ground coats’ intensity and flow change slightly from painting to painting. While only these discreet variations distinguish the works from one another, the dialectic between their own open- and closeness is thereby repeatedly reflected in a subtle rupture of serial linearity.

As opposed to their reduced forms, Dereich’s works continuously suggest organic outlines. Everything is developed in a process of experimenting with a new vocabulary and in pondering on his own sensation. Dereich tests the confrontation of certain and uncertain structures: Some decisions originate from sensitivity and intuition, others are subject to an acquired schema. In this balance, between the defined and the undefined, Ralf Dereich’s visual grammar begins.

Ralf Dereich, born in 1976, lives and works in Berlin. Education: Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Prof. Friedemann Hahn) and Akademie der Künste, München (Prof. Markus Oehlen). Soloexhibitons (selection): Cruise & Callas Berlin, Chaplini Cologne, Deutschen Bundesbank Frankfurt, „Sorry we are closed“ Brussels (with Uwe Henneken). Groupexhibitions (selection): Kunstraum Bethanien Berlin, Jacky Strenz Frankfurt, Linn Lühn Düsseldorf, Nosbaum und Reding Luxemburg, Vittorio Manalese Berlin, Georg-Kolbe Museum Berlin.

Opening: Friday, 7 March 2014, 7:00 – 10:00 p.m.

Opening hours:

Wed.-Fri., 1:00 – 6:00 p.m.; Sat., noon – 4:00 p.m.

and by appointment.

 

CHAPLINI

Bismarckstr. 60

50672 Cologne

Tel.: +49 221 179 196-88

Fax: +49 221 179 196-89

Mobile: +49 170 781 4989

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www.chaplini.com

 

 

P R E S S E M I T T E I L U N G

Galerie CHAPLINI Berthold Pott, Köln

RALF DEREICH

07.03.2014 – 03.04.2014

CHAPLINI freut sich, die dritte Einzelausstellung von Ralf Dereich mit neuen Malereien zu zeigen.

Beschreibt Ralf Dereich seine Herangehensweise an neue Serien, so bedient er sich oft linguistischer Begriffe: Er spricht vom Arbeiten in der “eigenen Sprache” und vom Entdecken einer “neuen Vokabel”, die er sich in der Wiederholung zu eigen machen möchte. Auch die formale Reduktion seiner Kunst begründet er mit dem Ziel, sich “so direkt wie möglich auszudrücken”. Doch nicht nur in Dereichs subjektiver Reflexion über den eigenen Schaffensprozess finden sich Parallelen zur Philologie, sondern auch in der Ästhetik seiner neuen, hochformatigen Bildserie.

Wie bei einer zu beschreibenden Seite Papier beginnt Dereichs Malerei am linken, oberen Rand der Leinwand. Von dort aus definiert eine kräftige, blaue Farbe jede Arbeit mit unterschiedlichen, abstrakten Formen: Mal wirken sie statisch oder gesetzt, mal erscheinen sie fließend und zufällig. Doch trotz ihrer Bewegungen überschreiten sie niemals das gesamte Bild oder lösen sich vollends aus ihrer Anfangsposition. Im Spiel mit dem stetigen Neuanfang tritt die Komposition in den Hintergrund und wird durch eine innewohnende Struktur abgelöst. Grundiert sind alle Leinwände mit Acrylbinder und einer geringen Menge desselben blauen Pigments, dessen Intensität und Duktus sich, wie die Formationen der blauen Farbe, von Bild zu Bild minimal verändert. Während lediglich diese dezenten Abweichungen die Malereien voneinander unterscheiden, spiegeln sie dadurch wiederholt die Dialektik zwischen ihrer eigenen Offen- und Geschlossenheit und verursachen einen subtilen Bruch serieller Linearität.

Trotz ihrer reduzierten Formen suggerieren Dereichs Bilder kontinuierlich organische Konturen. Diese schemenhafte Körperlichkeit nimmt in seiner ersten skulpturalen Serie eine haptische Gestalt an. Während die Identität des grauweißen Gips-Materials stets durchscheint, wechseln sich in den abstrakten Objekten weiche und glatte Ebenen mit zerbröckelten oder aufklaffenden Stellen ab. Alles entwickelt sich im Experiment mit einem neuen Vokabular und im Abwägen seines Empfindens. Dereich testet dabei, ebenso wie in seiner Malerei, die Konfrontation von bestimmten und unbestimmten Elemente aus: Manches entsteht durch Sensitivität und sein Gespür, Anderes unterliegt einem angeeigneten Schema. In dieser Balance, zwischen Definiertem und Undefiniertem, beginnt Ralf Dereichs visuelle Grammatik.

Eröffnung: Freitag, 07. März 2014, 19-22 Uhr

Öffnungszeiten

Mi.-Fr. jeweils von 13 – 18 Uhr, Sa. von 12 – 16 Uhr oder nach Vereinbarung.

 

CHAPLINI

Berthold Pott

Bismarckstr. 60

50672 Köln

Fon: 0221 179196-88

Fax: 0221 179196-89

Mobil: 0170 7814989

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